Osteoporoza je po definiciji Svetovne Zdravstvene Organizacije (WHO) bolezen kosti, njene glavne značilnosti pa so: zmanjšana gostota kosti in nastanek sprememb v njihovi strukturi. Takšne kosti so zato dosti bolj podvržene lomom in prelomom. Po podatkih, ki so na razpolago, se pri nas zaradi osteoporoze vsako leto zgodi okoli 16.000 zlomov. Največ, okoli 3000 krat, gre za zlom kolka, poleg tega pa se zaradi osteoporoze pogosto zlomijo kosti v zapestju, nadlahtnice in vretenca. Zdravniki pravijo, da Slovenci te bolezni ne jemljemo prav resno, saj se zdravi za njo manj ljudi kot bi se moralo. V Sloveniji naj bi bilo vsaj 40 odstotkov žensk, ki se ne zdravijo za to boleznijo, pa bi se morale, moških pa je še 20 odstotkov več. Čeprav velja osteoporoza še vedno za bolezen žensk pa za njo obolevajo tudi moški. In pri moških je smrtnost zaradi zlomov kot posledice osteoporoze celo večja kot pri ženskah. Zato je tej tihi bolezni treba posvetiti več pozornosti. Tudi s preventivnim kontroliranjem kostne gostote.

Če namreč poznamo svoje stanje, lahko tudi primerno reagiramo. Ne samo da smo previdnejši pri različnih opravilih, temveč se primerno tudi hranimo. Zavedati se je namreč treba, da so kosti živo tkivo, ki ga sestavljajo žive celice, ki kar naprej odstranjujejo in nadomeščajo minerale v kostnem tkivu. To se najbolj vidi, ko se kakšna kost zlomi. Te celice namreč na poškodovani del prinašajo minerale, tako da se lahko zlomljena kost čim prej zaceli. Podobno pa velja tudi za tkivo v ostarelih kosteh.

Preprosto povedano, osteoporoza torej nastane takrat, ko se poruši naravno ravnovesje v telesu, ko telo porabi več kalcija kot ga lahko nadomesti. Način našega prehranjevanja lahko namreč povzroči kislost telesa in ko telo nima več na razpolago dovolj potrebnih mineralov, da bi vzpostavilo ravnovesje, začne črpati tiste, ki so v kosteh. In več kot jemlje, bolj krhke so kosti in osteoporoza je tu.

Dve vrsti osteoporoze

Osteoporoza tip I se pojavi pri ženskah po menopavzi, ko se izjemno zmanjša količina estrogena. To pa povzroči redčenje kostnega tkiva. Ta osteoporoza je značilna predvsem za ženske in nastane v glavnem med 50. in 70. letom starosti. Pri padcih pride največkrat do zloma kosti v zapestju in hrbtenici. Osteoporoza tip II se razvije po 70. letu starosti, tudi ta oblika osteoporoze je pri ženskah dvakrat bolj prisotna kot pri moških. Pri tej obliki bolezni se stanjša trši zunanji del kosti pa tudi gobasti hrustanec v notranjosti. Poledica takšne oblike osteoporoze so zlomljeni kolki in hrbtenica. Osteoporoza se pogosto pojavlja v Evropi in v Severni Ameriki, drugod po svetu pa ne beležijo nekega porasta.

Najbolj ogroženi so:

Ženske v menopavzi.

Osebe z zmanjšano kostno gostoto (znižujeta jo tudi anoreksija in stalno hujšanje).

Če je vaša mati imela osteoporozo, imate tudi vi povečano tveganje za razvoj bolezni.

Ženske, ki predčasno izgubijo menstruacijo.

Ženske, ki so ob kalorično omejeni prehrani čezmerno telesno aktivne, na primer baletke.

Ženske, ki imajo težave s čezmernim delovanjem ščitnice.

Ženske, ki prezgodaj pridejo v menopavzo.

Ženske, ki so jim odstranili jajčnike (običajno hkrati z odstranitvijo maternice).

Osebe, ki se daljši čas (več kot šest mesecev) zdravijo s kortikosteroidi (kortizon, prednizolon).

Tveganje za razvoj bolezni je povečano tudi pri nekaterih rakavih obolenjih, kroničnih boleznih jeter in revmatoidnem artritisu.

Prvi znaki bolezni:

Poudarjena ukrivitev hrbtenice, kifoza, izguba telesne višine po 50. letu.

Bolečine v hrbtu in križu, bolečine v sklepih in okončinah ter otekli sklepi prstov.

Tudi pogosti zlomi so lahko prvi znak bolezni.

Ob vsakem zlomu, ki je posledica delovanja manjše sile, obstaja sum, da je povezan z osteoporozo (zlom zapestja, kolka, vratu koželjnice …).

Preventiva pri osteoporozi

Uživati moramo surovo hrano, bogato z minerali in z veliko klorofila (magnezij).

Priporoča se ječmenova trava, črni sezam in silicijev gel.

Vsak dan je treba za 15–30 minut na sonce.

Ženske pred, med in po menopavzi naj se mažejo z naravno progesteronsko kremo (ženske, ki nehajo jemati estrogen, so kasneje mnogo bolj podvržene osteoporozi).

Potrebne je veliko telesne aktivnosti.

Izogibati se je treba hrani, ki povzroča zakisanost.

Najpomembnejša je voda

Če vode ne pijete, potem je škoda denarja za vse drugo. Še tako kakovostne snovi, ki jih opisujemo, ne bodo prispele tja, kamor so namenjene, če je telo dehidrirano. Ni je snovi, ki vam lahko obnovi hrustance, če je žejno telo iz njega oželo sklepno tekočino. Tudi kosti se ne bodo gradile in obnavljale, če kri ne bo dovolj redka, da pride v notranjost kosti in jim pripelje zalogo kakovostnih hranil.

Silicij

Uživati je dobro rastline z visoko vsebnostjo silicija (npr. divji oves in koprive). Silicij dobesedno pripelje kalcij v kosti. Ob tem omogoča tudi vezavo kolagena v kosteh, s čimer postajajo kosti bolj prožne. Silicijeva vloga je nepogrešljiva pri sklepnih hrustancih, uživamo ga v organskih oblikah, ki jih najdemo v ekološkem ovsu, čaju iz zelenega ovsa, čaju preslice itd.

Črni sezam

Črni sezam je prava zakladnica snovi za zdravje naših kosti, krepitev energijskega potenciala in kot splošno krepčilo za telo. Ajurvedska in kitajska medicina ga zelo spoštujeta ter pogosto uporabljata za krepitev kosti, mišic, las in tkiv. Zlasti priporočljivo je redno jemanje 1–2 čajnih žličk semen črnega sezama v jesenskem in zimskem času.

Alge

Med algami izstopajo klamatske alge, ki imajo med vsemi algami največ vitamina K, vitamina E, folne kisline, pantotenske kisline in vitamina B12. Zanimivo je, da so njihovo delovanje na artroze preizkušali na artritičnih konjih in psih, ki so imeli velike težave z gibanjem. Pri tem ima najbolj pomembno vlogo fikocinanin, močna protivnetna snov, ki jo najdemo v klamatskih algah. Lastniki psov in konj, ki so jim dodajali klamatske alge, so že po enem mesecu opazili spremembe v igrivosti in gibanju živali. Spremembe po od dveh do treh mesecih pa so bile že precej bolj opazne.

Ječmenova trava

Ječmenova trava deluje pri osteoporozi in težavah s sklepi večplastno. Z razstrupljanjem in razkisanjem telesa posega v same vzroke, ki pripeljejo do tega, da telo črpa kalcij iz kosti, da bi apnilo zakisana tkiva in sklepe. Kot naravno sredstvo, ki deluje proti vnetjem, se je pokazala za zelo koristno pri različnih oblikah artroz. Kot najbolj dostopna zakladnica encimov pa pripomore, da zaužito hrano brezhibno prebavimo in tako povečamo izkoristek koristnih hranil.

Sok in gel aloje vere

Tako kot druga omenjena super živila tudi aloje vera deluje večplastno. Ko gre za naš gibalni sistem, so v soku aloje vere zagotovo najbolj dragocene rudnine: germanij, kalcij, krom, železo, kalij, natrij, mangan, magnezij, baker, cink, fosfor itd. Poleg tega vsebuje aloje vera tudi celo vrsto vitaminov: E, beta karoten – pro A, C, B12, B1, B2, folno kislino. V praksi se je izkazalo, da aloje vera odlično deluje v kombinaciji s pripravki, ki vsebujejo organske spojine kalcija. Npr. aloje vera + koprive ali aloje vera + črni sezam. Snovi v aloje veri namreč zelo pospešijo vsrkavanje kalcija.

Kakovostni viri vitamina D

Najbolj koristno »prehransko dopolnilo« je zagotovo sonce. Zato se čim bolj pogosto nastavljajte temu naravnemu viru in ga v majhnih odmerkih koristite brez krem ter brez strahu in s tem boste dovolj sonca užili še preden se razvije osteoporoza. Od jeseni, ko sončnih žarkov začne zmanjkovati, pa si lahko pomagamo s kakovostnim oljem jeter polenovk, ki je največja zakladnica vitamina D3. Obliko D2 najdemo v manjši meri tudi v gobicah (npr. šitake).  Pri izbiri prehranskih dopolnil pa se izognite umetno sintetiziranemu vitaminu D. Nekatere študije namreč nakazujejo, da umetno pridobljeni vitamin D blokira pravilno delovanje naravnega vitamina D3 v telesu.

Več naravnih nasvetov, za pomoč pri osteoporozi, si preberite v 53. številki revije Narava zdravi.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj odgovor